mercredi 7 mai 2014

Voorsprong - achterstand

Dat onze jongste hier en daar nog wat in moet halen op school drong dinsdag tot me door. Hij liet me aan het einde van de schooldag vol trots een velletje papier zien waar hij een zelf uitgeknipt autootje op geplakt had en het symbool 1 van de dobbelsteen en een hand met 1 vinger omhoog. De juf legde uit dat de anderen van de klas het vorige schooljaar al waren begonnen met het maken van hun telboek, van 1 tot en met 5. Het is de bedoeling dat de kinderen dan het aantal auto's/boten/appels/poppen (naar keuze) plakken dat overeenkomt met het getal en de bijbehorende symbolen. Dat is hij nu aan het inhalen. Maar wat bleek? Hij had kennelijk nog nooit iets met lijm geplakt, want hij deed de lijm aan de voorkant van het plaatje! Ik heb wel met hem gekleurd, getekend, geschilderd met waterverf, gekleid met van die kleverige Playdoh en geknipt (dat terwijl ik absoluut niet creatief ben op dat gebied) maar inderdaad nooit gelijmd! Heb er nooit bij stil gestaan dat dat ook iets is wat je moet leren. Weer iets nieuws geleerd. Diezelfde middag gingen we ondanks de dreigende regen nog even naar het speelparkje bij school. Daar zag ik hem zo van zo'n klim- en glijding afspringen om via een paal naar beneden te roetsjen. Van een hoogte van minstens twee meter!  Hij is net aan 1 meter lang. Tegen zijn grote broer zei ik: 'Wat is je kleine broer toch behendig, kijk, hij springt daar zo vanaf! Dat durfde jij nog niet toen je zo oud was.' Waarop de grote broer zei: 'Nou, dat zou ik nog steeds niet durven!' Zo zie je maar weer, de een z'n voorsprong is de ander z'n achterstand en andersom. Of beter gezegd: ze zijn allebei goed in andere dingen.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire