mercredi 8 avril 2020

Confinement week 4

De vierde week alweer, dat we thuiszitten. Thuiswerken, thuis school houden, hoewel het hier nu paasvakantie is en we momenteel dus meer vakantie activiteiten organiseren dan schoolwerk nakijken, zo veel mogelijk thuis blijven en zo kort mogelijk naar buiten gaan. En als toch, dan met een verklaring op zak. Die verklaring mag sinds maandag digitaal op je smarte phone, in plaats van geprint en met de hand ingevuld. Wel zo fijn voor de planeet. We printen toch al zo veel schoolwerk.

De situatie is eigenlijk al gewoon geworden. Als ik nu in een serie een menigte mensen zie dan schrik ik: afstand houden! Een scène in een vol schoolgebouw komt ook heel vreemd over.

Gister werd afgekondigd dat in Parijs en omliggende départements niet meer gesport mag worden tussen 10 en 19 uur. En er mag geen eten meer afhehaald worden na 21 uur. Ik snap het wel. Er werd teveel misbruik gemaakt. Mensen die gingen joggen, deden alsof, om dan gezellig in groepjes te gaan kletsen. In 1 Franse gemeente hebben ze zelfs de publieke bankjes uit de grond geschroefd. Het schoot mij totaal het verkeerde keelgat in. Hoewel ik nooit buiten sport, op welk tijdstip dan ook. Ik weet niet wat ik erger vond, om zo betutteld te worden, of het feit dat dit kennelijk nodig is om de epidemie te bestrijden. Maar er wordt mij wéér een vrijheid afgepakt.

Om het gevoel van vrijheid weer terug te vinden, ben ik vanmorgen met een enorme omweg brood gaan halen, om vooral van het prachtige zomerweer te genieten. Misschien ga ik morgen wel een stuk fietsen. Dat zou nog eens een avontuur zijn!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire